Za nami kolejne wydarzenie. W ramach Europejskich Dni
Dziedzictwa 2011, których tegorocznym hasłem były „Kamienie milowe”,
zaśpiewaliśmy koncert w kaplicy templariuszowskiej w Chwarszczanach. Koncert
opowiadał o spotkaniu duszy z Bogiem w momencie śmierci. Łączył śpiew
liturgiczny chorałowej Mszy Requiem (Missa
pro defunctis) ze śpiewami maryjnymi pielgrzymów ze średniowiecznej
Katalonii (El Llibre Vermell de
Montserrat). Do chwarszczańskiego koncertu przygotowywaliśmy się przez trzy
miesiące.
Warsztaty w Warszawie
(8-10 lipca)
W lipcu w
ramach wstępnych przygotowań zdecydowaliśmy się na zorganizowanie
indywidualnych warsztatów wokalnych. Zajęcia poprowadziła prof. Alicja Marczak-Faberowa, założycielka i pierwszy dziekan Wydziału
Wokalno-Aktorskiego na Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w
Bydgoszczy. Podobnie jak część z nas urodzona w Hajnówce. Ukończyła śpiew
solowy na Wydziale Wokalnym Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie
[1962]. Stanowisko docenta uzyskała w Akademii Muzycznej w Warszawie [1983], a
na stanowisko profesora nadzwyczajnego mianowana została w 1991 r. Jako
koncertująca śpiewaczka występowała w repertuarze operowym,
kantatowo-oratoryjnym i pieśniarskim, podczas licznych recitali, koncertów
kameralnych, z zespołami i orkiestrami symfonicznymi w kraju i za granicą.
Realizowała także nagrania radiowe. Jest członkiem Stowarzyszenia Polskich
Artystów Muzyków. Wyróżniona została Medalem Komisji Edukacji Narodowej oraz
odznakami honorowymi „Zasłużony Działacz Kultury”, Za Zasługi dla Miasta
Bydgoszczy.
Bardzo serdecznie dziękujemy pani
profesor za poświęcony czas i zaangażowanie w nasze przygotowanie. Wyrazy
wdzięczności kierujemy również w stronę pana Piotra Bejnara-Bejnarowicza, dyrektora Szkoły Przymierza Rodzin im.
Jana Pawła II w Warszawie, gdzie odbyły się warsztaty, za udostępnienie
pomieszczeń szkoły. Słowa podziękowania należą się również pani Małgorzacie Beręsewicz z Klubu
Inteligencji Katolickiej za pomoc w zorganizowaniu miejsca,
Warsztaty w Sopocie
(14-15 sierpnia)
W długi
świąteczny weekend sierpnia Projekt dotarł do Trójmiasta, gdzie w parafii
Zesłania Ducha Świętego w Sopocie korzystaliśmy z gościny księży misjonarzy.
Dzięki temu spotkaniu nowe chorałowe śpiewy zaczęły nabierać formy, a w
wybranych śpiewach maryjnych pojawił się nowy instrument – bęben obręczowy,
nasz pierwszy instrument wykonany na wzór średniowiecznego instrumentarium.
Część śpiewów można było usłyszeć podczas Mszy św. w Uroczystość Wniebowzięcia
NMP w kościele parafialnym.
Serdeczne Bóg zapłać miejscowemu
Proboszczowi, ks. Jerzemu Berdychowskiemu CM, za przyjęcie nas w swojej parafii
na Kamiennym Potoku. Ogromne podziękowania należą się również siostrom:
Kornelii, Kamili i Ewelinie Zamęckim, które zajęły się naszym wyżywieniem i
zorganizowały nam nocleg na gdańskiej Żabiance. Dziękujemy również Maciejowi
Starostce, który wsparł nas w tej przestrzeni jako kierowca.
Spotkanie na Szlaku
Templariuszy w Chwarszczanach (10. września)
Rzeczywiście,
ten dzień zasługuje na miano spotkania – spotkania z kulturą średniowiecznej
Europy w różnych jej aspektach. Prócz obcowania ze średniowiecznym śpiewem
sakralnym i ludowym mieliśmy również okazję zakosztować średniowiecznego
rzemiosła, ulepić garnek, wypić kawę z ogniska, powalczyć na miecze, postrzelać
z łuku i kuszy. No i kaplica. Wszystko byłoby jedynie średniowieczną maskaradą,
gdyby nie obecność żywych murów, które doskonale pamiętają tamte czasy. I
stanowią genialne gotyckie tło i dla zabaw z mieczem, i dla wieczornego
koncertu.
Po
zapadnięciu zmroku w kościele pw. św. Stanisława Kostki, którego imię nosi obecnie
chwarszczańska kaplica, nasz Projekt po raz pierwszy miał okazję zaprezentować
się w nowej formie – nie nabożeństwa, lecz koncertu. Z pewnością koncertowanie
nie jest naszym celem, a forma nabożeństwa to przestrzeń, w której pieśni
nabożne czują się znacznie lepiej, jednak jeśli mamy okazję dotrzeć do innych z
pięknem dawnej pieśni religijnej i udowodnić, że ona cały czas jest żywa –
czemu nie? Tego wieczora usłyszeć można było śpiewy z Missa pro defunctis – Mszy za zmarłych, z której przygotowaliśmy
Introit, Tractus, Offertorium, a także elementy egzekwii: responsorium Subvenite oraz antyfony, w tym Ego sum z Kantykiem Zachariasza. Prócz
tego wykonaliśmy sześć z dziesięciu śpiewów z El Llibre Vermell de Montserrat – pieśni, które rodziły się w
europejskiej społeczności na styku kultur chrześcijańskiej i muzułmańskiej, a
więc w przestrzeni podobnej do tej, gdzie pierwotnie działali templariusze.
Po
koncercie udaliśmy się oddalonego o kilka kilometrów Sarbinowa, gdzie mieści
się parafia Wniebowzięcia NMP (chwarszczański kościół jest jej kościołem
filialnym). Trzeba przyznać, że forma ugoszczenia nas przez księdza proboszcza
Janusza Wróblewskiego SDB i jego parafian wywarła na nas ogromne wrażenie.
Dawno nie pojedliśmy tak dobrze i byliśmy przyjmowali z taką serdecznością.
Jednym z wyrazów naszej wdzięczności była posługa śpiewem podczas niedzielnej
Mszy św. w Sarbinowie.
Gorące Bóg
zapłać księdzu Januszowi Wróblewskiemu
SDB, proboszczowi w Sarbinowie, za przyjęcie nas, dokarmienie i
umożliwienie zaśpiewania w miejscowych kościołach. Bardzo serdecznie dziękujemy
również paniom kucharkom oraz wszystkim tym, którzy przygotowali nam nocleg.
Bardzo
dziękujemy również głównemu organizatorowi, dr. Przemysławowi Kołosowskiemu za możliwość uczestnictwa w tak inspirującym
wydarzeniu, a także Tomaszowi
Szymańskiemu, przez którego nawiązaliśmy kontakt ze stowarzyszeniem Szlak
Templariuszy.
Na nasze
templariuszowskie spotkanie składają się więc 3 miesiące przygotowań, 14
pieśni, dwa warsztaty, trzy kościoły, jakie ugościły śpiewaną przez nas
modlitwę swoimi murami, a także ludzie.
Maria Magdalena Wolińska
Magdalena Gryc
Emilija Jermolavičiūtė
Monika Możejko
Anna Bosiacka
Agnieszka Skórzewska
Dorota Perszko
MĘŻCZYŹNI
Przemysław Kisło
Paweł Możejko
Łukasz Krytkowski
Krzysztof Hubert Olszyński
ZAPLECZE/ KOMENTARZE
ZAPLECZE/ KOMENTARZE
Kornelia Zamęcka
Anna Kamińska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz