Pieśni z rękopisu El Llibre Vermell de Montserrat spisane
w XIV wieku w swej warstwie muzycznej powstały prawdopodobnie w wieku XIII. To
właśnie w tym czasie na ziemiach hiszpańskich działał św. Dominik, od którego
wywodzi się modlitwa różańcowa. Dlatego też połączenie Nabożeństwa
Październikowego z pieśniami z klasztoru Montserrat wydaje się jak najbardziej
uzasadnione.
Tak narodziło
się nabożeństwo Stella splendens in monte.
Odprawiliśmy je po raz trzeci, tym razem na Mazowszu, w kościele Narodzenia NMP
w Kosowie Lackim. Przepiękne neogotyckie mury wypełniła muzyka sięgająca
początków modlitwy różańcowej. Główną myślą przewodnią stały się rozważania
Maryi jako patronki dobrej śmierci. Nabożeństwo miało charakter pielgrzymki –
każdy kolejny dziesiątek części chwalebnej Różańca św. odmawiany był przed
stacją zawierającą różaniec z innej części naszego globu. Uświadamiało nam to
fakt, że modlitwa różańcowa jest powszechna na całym świecie. Dodatkowo
wędrówka od stacji do stacji nawiązywała do zwyczajów pielgrzymowania do
Montserrat, a także symbolicznie ukazywała naszą pielgrzymkę na ziemi, którą
zakończyć mamy nadzieję w pokoju i z towarzyszącą naszej śmierci modlitwie
Maryi – przecież prosimy o to każdego dnia („módl się za nami grzesznymi teraz
i w godzinę śmierci naszej”).
W tytułowej
pieśni nabożeństwa, Stella splendens in
monte, śpiewa się o tym, że przed oblicze Maryi wędrują ludzie wszelkich
stanów i zawodów. Tej samej różnorodności stających przed obliczem Maryi
wiernych doświadczyliśmy również tego wieczoru, bowiem w przygotowanie
nabożeństwa zaangażowane było wiele parafialnych wspólnot – i to nie tylko
podczas samego Nabożeństwa Październikowego, ale także przed i po, na tzw.
zapleczu. Bardzo serdecznie im dziękujemy.
Z pewnością
szczególne podziękowania należą się ks. Tomaszowi Pełszykowi, proboszczowi
kosowskiej parafii, którego postawę można uznać za staropolski wzorzec
gościnności. Bardzo serdecznie dziękujemy za umożliwienie nam wyśpiewania Stella splendens in monte oraz za
inspirujący przykład kapłaństwa, co jakkolwiek napisane brzmi dosyć sztampowo,
jednak jest naszą prawdziwą i szczerą refleksją.
* *
*
Na Nabożeństwo
Październikowe Stella splendens in monte
składają się wszystkie pieśni z rękopisu El
Llibre Vermell de Montserrat:
- O Virgo splendens (Dziewico jaśniejąca) – jak głosi komentarz pod tytułem: „Antyfona w pięknej harmonii dla najpiękniejszej Dziewicy Maryi z Montserrat. Kanon na dwa lub trzy głosy.”;
- Stella splendens in monte (Gwiazda jaśniejąca w górach) – taniec w kole o budowie virelai (druga część zwrotki śpiewana jest na melodię refrenu)
- Laudemus Virginem (Wychwalajmy Dziewicę) – kanon na dwa lub trzy głosy;
- Splendens ceptigera (Jaśniejąca monarchini) – kanon na dwa lub trzy głosy;
- Los set gotxs (Siedem radości) – opatrzona komentarzem: „Ballada o uciechach naszej Pani w potocznym języku katalońskim napisana, a w kole tańczona”; zbudowana na schemacie virelai, zawiera wyraźne wpływy włoskie;
- Cuncti simus concanentes (Śpiewajmy wszyscy razem) – taniec w kole o budowie virelai;
- Polorum Regina (Królowa niebios) – w założeniach przypomina francuskie i angielskie kolędy; taniec w kole o budowie virelai;
- Mariam Matrem (Maryję Matkę) – trzygłosowa pieśń, w której dwa dodatkowe głosy stanowią tło dla głosu głównego o znacznie skontrastowanej ruchliwości; swoją wysublimowaną formą przypomina francuski nurt muzyczny nazywany ars nova;
- Imperayritz de la ciutat yoiosa (Cesarzowa miasta szczęścia) – druga pieśń napisana w języku potocznym (katalońskim), inspiracjami sięga do południowej Francji.
- Ad mortem festinamus (Spieszymy na spotkanie śmierci) stanowiące najstarszy zachowany piśmienny przykład średniowiecznej literatury dance macabre – radosnych tańców opowiadających o spotkaniu ze śmiercią; utrzymany jest w metrum 6/8, które charakteryzuje muzykę arabsko-afrykańską.
* *
*
PRZEWODNICZENIE
ks. Karol Biegluk
SOPRAN
Magdalena Gryc
Emilija Jermolaviciute
Jowita Sielska
Magdalena Chomać
ALT
Agnieszka Skórzewska
Anna Bosiacka
Joanna Krasowska
Dorota Perszko
BAS
Krzysztof Ryziński
Przemysław Kisło
Krzysztof H Olszyński
INSTRUMENTARIUM
Joanna Krasowska – skrzypce
Dorota Perszko – bęben obręczowy
Magdalena Chomać – gitara akustyczna, trójkąt
Agnieszka Skórzewska – tamburyn z naciągiem
Anna Bosiacka – dzwonki
ZDJĘCIA
ks. Marcin Chudzik
ZAANGAŻOWANE WSPÓLNOTY
Akcja Katolicka
Rycerstwo Niepokalanej
Katolickie Stowarzyszenie Młodzieży
Służba Liturgiczna
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz