środa, 28 grudnia 2011

Wcielony, aby nas zbawić

Wschodnia część Projektu Muzyczno-Liturgicznego "Wschód – Zachód"
             W dniach 24-26 grudnia obecni byliśmy w kościele św. Klary u Sióstr Mniszek Klarysek od Wieczystej Adoracji w Hajnówce, gdzie uczestniczyliśmy w obchodach Uroczystości Narodzenia Pańskiego.
              Ciężko jest nam przeżywać święta Bożego Narodzenia. Wiele się trzeba natrudzić, aby dostrzec ich prawdziwą istotę. Jak dokonać tego, aby szaleństwo przedświątecznych zakupów, gotowania, wielkiego planowania nie przysłoniło nam sensu tych świąt? Jest na to prosta, a zarazem trudna recepta. Trzeba uświadomić sobie jak wielkie wydarzenie przeżywamy; przyjście Pana Jezusa – Wcielenie. Bóg staje się Człowiekiem. Warto się nad tym pochylić i po raz kolejny zadać sobie pytanie: dlaczego?
              Z podpowiedzią przychodzą nam pieśni bożonarodzeniowe: rotuły, pastorałki i kolędy, które nie tylko pomagają nam wyrazić radość z owego faktu, ale także mówią nam o tym, że Jezus się narodził, aby nas zbawić. Ze swojej strony zadbaliśmy, by podczas świątecznych celebracji nie zabrakło przedstawicielek wszystkich gatunków bożonarodzeniowej pieśni, bowiem żaden inny naród nie może się poszczycić takim zasobem kompozycji na ten czas.

Maria Magdalena Wolińska 

              W dniach świątecznych zaśpiewaliśmy Panu w obliczu aniołów między innymi: 

- śpiewy chorałowe, w tym „Dominus dixit ad me”, introit Mszy o Północy (tzw. Pasterki), który otworzył czuwanie kolędowe w noc Narodzenia Pańskiego oraz Alleluia „Video caelos” na Święto Św. Szczepana, Pierwszego Męczennika (już we właściwym jej miejscu, przed Ewangelią św.);

- renesansowe pieśni bożonarodzeniowe, zwane rotułami; „O zarzo zawdy jasna/O sine labe intensa” oraz „Nuż my dziś, krześcijani” pochodzą z kancjonałów staniąteckich i wykorzystują tę samą technikę budowania napięcia w utworze – jego druga część jest dwa razy szybsza od pierwszej:


- kolędy, a więc pieśni bożonarodzeniowe komponowane od XVII wieku (to w baroku po raz pierwszy pojawia się słowo „Calenda” na określenie takiej pieśni) do dziś, związane treścią z prawdą o Wcieleniu;
- pastorałki, czyli piosenki bożonarodzeniowe śpiewane po domach, bardziej niż prawdy wiary opowiadające różne ludowe wyobrażenia sceny narodzenia, w które bardzo często zaangażowani są pasterze (stąd nazwa gatunku).

SOPRAN
Magdalena Gryc
Jowita Sielska
Maria Magdalena Wolińska

ALT
Elżbieta Krytkowska
Dorota Perszko

TENOR
Łukasz Krytkowski
Krzysztof Hubert Olszyński

BAS
Karol Jankowski
Rafał Jankowski
Karol Kacprzak

INSTRUMENTALIŚCI
Katarzyna Zieniewicz - flet poprzeczny
Karol Kacprzak - organy

Brak komentarzy: