poniedziałek, 28 września 2015

Pieśni z rękopisu El Llibre Vermell de Montserrat jako świadectwo średniowiecznego pielgrzymowania (część III)

Nasza współprojektowiczka, Monika Ryszawa, studentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Warszawskim, w ramach zaliczenia przedmiotu Historia kultury iberyjskiej przygotowała pracę o sanktuarium maryjnym w górach Montserrat. W bibliotece miejscowego klasztoru znajduje się unikatowy rękopis zawierający dziesięć pieśni maryjnych. Wszystkie te pieśni wchodzą w skład nabożeństwa październikowego Stella splendens in monte, które celebrujemy jesienią od kilku lat. Ponieważ znów nadchodzi październik, publikujemy pracę Moniki w pięciu częściach. Zdjęcia pochodzą z cyfrowej wersji rękopisu El Llibre Vermell de Montserrat dostępnej w Cyfrowej Bibliotece im. Miguela Cervantesa.

Część III: Skarb Montserrat: Czerwona Księga (El Llibre Vermell)
O Virgo splendens
            Nieodłącznym elementem dziedzictwa religijno-kulturalnego sanktuarium Montserrat jest El Llibre Vermell, czyli Czerwona Księga z Montserrat. Swoją nazwę bierze od koloru oprawy, jaką zyskała w XIX weku. Kodeks ten, spisywany od końca XIV wieku, bez wątpienia jest jednym z najcenniejszych zabytków w klasztornej bibliotece. Znajdują się w nim przykładowe kazania, formuły spowiedzi i informacje o zakonie benedyktyńskim, jak również mapy, opisy świata, informacje historyczne, przyrodnicze i astronomiczne. W swoim czasie księga pełniła rolę swego rodzaju encyklopedii zawierającej wiedzę z różnych dyscyplin nauki. Mieści się w niej również zbiór opisu cudów poczynionych za wstawiennictwem Madonny z Montserrat. Księga ta, wśród historyków, mediewistów i śpiewaków, zyskała swoją sławę również ze względu na pieśni, które się w niej mieszczą. Prawdopodobnie było ich co najmniej czternaście, jednak do czasów współczesnych (prawdopodobnie przez zawieruchę napoleońską) zachowało się jedynie 10 z nich. Są to teksty napisane zarówno po łacinie, jak i katalońsku, będące pieśniami ku czci Madonny z Montserrat. W księdze zachowały się nie tylko teksty pieśni, ale również nuty i wskazówki dotyczące ich wykonywania. Były to śpiewy wykonywane przez wieki przez pielgrzymów, w czasie ich pielgrzymki i w trakcie pobytu w samym sanktuarium. Nieznani są autorzy słów, jak i muzyki, jednak przypuszczalnie niektóre z nich mogli stworzyć sami pątnicy. Przypuszczalnie część pieśni stanowi kontrafakturę do melodii świeckich. Pieśni różnią się między sobą nie tylko językiem, w jakim powstały, ale także stylem i przeznaczeniem. Dużą część stanowią tańce w kole, inne to bardziej medytacyjne śpiewy na dwa lub trzy głosy. Warto podkreślić, że w średniowieczu była to częsta praktyka i większość sanktuariów może poszczycić się zbiorem swoich pieśni ku czci lokalnych cudownych wizerunków. Jednym z przykładów jest Codex Calixtinus z Santiago de Compostela, z ośrodka galicyjskiego (zawierający jednak śpiewy liturgiczne, a nie ludowe, jak El Llibre Vermell), czy choćby zbiór licznych pieśni opiewających Matkę Boską Częstochowską.   
Mariam Matrem virginem
          W tradycje muzyczne Montserrat wpisuje się również schola chłopięca, związana z tym miejscem od wieków. Escolania, bo taką nazwę nosi ten chór, w pewnym momencie przekształciła się w szkołę muzyczną, gromadząc młodzieńców, którzy uczą się i mieszkają w klasztornym internacie. Ich celem jest nie tylko nauka i upiększanie swym śpiewem ważniejszych uroczystości kościelnych, ale również kultywowanie muzyki dawnej. Koncertują nie tylko w Hiszpanii, ale rozsławiają tradycję Montserrat po całej Europie.
Każda z zachowanych pieśni stanowi nieocenione świadectwo religijno-ludowego charakteru pielgrzymek docierających na Montserrat. Należy zatem każdej z nich poświęcić więcej uwagi. Wszystkie pieśni można podzielić na kilka kategorii w zależności od tego, jak są zbudowane. Pod względem tekstowym można podzielić je na śpiewy łacińskie (8) i katalońskie (2). Pod względem budowy muzycznej można podzielić je na kanony (3 lub 4), virelai (5 lub 6) oraz motet (1). Cztery utwory posiadają dopisek taniec w kole. Główną bohaterką wszystkich pieśni jest naturalnie Maryja, jednak każda z nich trochę inaczej się do niej odnosi, upamiętnia inne wydarzenia z jej życia (zwiastowanie, siedem radości) czy jej atrybuty (potrójne dziewictwo).
          Pieśni te w kolejności zapisania w El Llibre Vermell to:
Przyjrzymy się im w kolejnej części.
Monika Ryszawa
Czytasz część III. Przejdź do pozostałych: część I | część II | część IV | część V

Brak komentarzy: